Magyarul talán úgy hangzana a játék címe, hogy Őrjöngő (mániás) Kastély egy klasszikus játék 1987-ből, amely egy feltörekvő zsánert képviselt: grafikus kaland játék. A játékot a frissen megalakított Lucasfilm Games karolta fel és adta ki, a fejlesztést pedig egy lelkes csapat követte el, élükön Ron Gilbert akik még évekig dolgoztak különböző nagyszerű kalandjátékokon a Lucasfilm Games-nek. Ron nevéhez fűződik pl. a Monkey Island is.
Én ugyan a Commodore 64-es változatot fogom górcső alá venni, de természetesen a 80-as évekre jellemző módon a széles spektrumú számítógép/konzol kínálat végett portolták a játékot Apple II-re, IBM PC-re, Amigára, Atari ST-re, és NES-re is. De itt jön egy érdekes technikai csavar! A portolást lényegesen gyorsabban meg tudták oldani mint más játékok esetében, ugyanis a játék két részből állt: egy interpreter (értelmező) ami lényegében a számítógépes szoftver volt, és a kaland fájlok amik tartalmazták a grafikát, hangot, és a történetet leíró szkripteket (egyszerű, apró, platform független kódrészletek). Így tehát csak az általánosan kialakított értelmezőt kellett portolni, a kalandot elég volt átmásolni. Ez a nagyszerű technika manapság még nagyobb reneszánszát éli, mind a játékok, de leginkább a modern programozási nyelvek esetén: oracle java, microsoft .NET aholis a forráskódot egy átmeneti ún. byte kódra kell lefordítani, és ezt egy megosztott futásidejű program értelemezi. Gyakorlatban tehát elég egyszer telepíteni a Java JRE-t vagy .NET CLR-t, és utána tetszőleges byte kódra fordított programot futtathatunk. Csodás nem?
Végigjátszás videó és kézikönyv (manual) a cikk végén!
Az Infiltrator egy olyan tipikus Commmodore 64 játék ami sikeresen ötvöz többféle stílust, hogy egy komplex harcászati szimulátort alkosson meg. Arcade, akció, repülő szimulátor, és egy kis kaland is. Egész pontosan egy kémet kell alakítani a játékban. Az U.S. Gold kiadó karolta fel és adta ki a szoftvert, és mindössze egy programozó Chris Gray alkotta meg 1986-ban.
Ez a játék kifejezetten egyszemélyes módra lett kitalálva, és az irányításhoz szükség van a joytickra és a billentyűzetre is. Angol nyelven jelent meg, és kapható volt floppy lemezen, és magnókazettán is. Csak Commodore 64-re jelent meg. A 80-as évek során sok hasonlóan újszerű és kreatív szimulátor látott napvilágot, így ez a stílus és a játék is sikeresen szerepelt. Készült is egy folytatás Infiltrator Part II - The Next Day címen.
Végigjátszás videó a cikk végén!
Flimbo kalandja 1990-ben vette kezdetét. Az alapvetően Demoscene körökben mozgó bizonyos Laurens van der Donk holland fejlesztő kezdte el fejleszteni, és egy brit kiadó a System 3 karolta fel a projektet. A Commodore 64 változatával rengeteget nyomultam, de emellett megjelent Amiga, Amstrad CPC, Atari ST vasakra is. 1990-ben a C64 már jóindulattal sem volt nevezhető ütős gépnek, de európa egyes részein még nagyon is jelen volt. Ez az utolsó felhasználói bázis keltette életre a legjobban kiforrott C64 játékokat mint amilyen a Flimbo's Quest is.
A játék alapvetően egy platform játék, de vannak benne érdekes játékelemek. Én őszintén bevallom hogy a joystick irányítású platformokkal mindig bajban voltam, de ez nagyon jól be van kalibrálva. Elsőrangú C64 játék minden téren. Sajnos nem hosszú, de legalább nehéz. Én egyszer se tudtam végigvinni, bár voltam már közel hozzá.
A játékot az Ultimate Play The Game csapat fejlesztette, és saját maguk adták ki 1985-ben. Az egyiptomi téma nagyon megihlette őket, mert később a The Staff of Karnath is erre épült.
A főhőst Sir Arthur Pendragonnak hívják, és egy egyiptomi sírkamra járataiban játszódik. Alapvetően arcade akció, de megvan a saját egyénisége a játéknak. A kézikönyvben (ahogy ez a Commodore érában szokás) el lehet olvasni az alaptörténetet: Arthur egy Osiris Szeme nevű relikviát akar felkutatni, de amikor megtalálja észleli hogy földöntúli a tárgy. A kriptában zajokat vél felfedezni és hamarosan ellepik mindenféle megmagyarázhatatlan jelenségek és szörnyek...
A játékban - meglepő módon :) - egy Ninját alakítunk, és egy hosszú kaland során juthatunk el a gonosz Shogun Kunitoki-hoz, aki már régóta terrorizálja a Ninja testvériséget.
Már a kor sajtója is elismerő szavakkal írt erről az alkotásról, és mai napig töretlen népszerűségnek örvend az igazi C64 játékosok körében. A játék során változatos, szépen kidolgozott helyszínekre jutunk el, útközben pedig Kunitoki csatlósait kell eltenni láb alól. Ehhez folyamatosan adagolva kapjuk az újabb fegyvereket. Út közben apróbb feladványokat is meg kell majd fejteni, és bizony csapdák is nehezítik a továbbjutást! 6 pályán át kell ninja tudásodat bizonyítani, amíg eljutsz Shogun-ig.