A Wolfenstein 3D fektette le az első személyű lövöldözős játékok (FPS) alapköveit, az id Software hívta életre, és 1992 Május 5.-én jelent meg. Egy olyan időben, amit - az amúgy egyre professzionálisabb - 2D játékok uraltak. Voltak már előtte is három dimenziós (pontosabban ál 3D) játék próbálkozások, repülős, kaland de még szintén lövöldözős is, de a Wolf volt a PC-n ennek a műfajnak akkoriban a szent grálja - népszerűsítője és elterjesztője. Hiper gyors raycaster technika, és rengeteg sprite ellenség :)
A shareware epizód letölthető a cikk végén!
A játék a Muse Software, Castle Wolfenstein című játékán alapszik történet és játékmenet szempontjából. A Wolfenstein nevű náci kastélyban tartják fogva a főhőst, aki valójában egy amerikai kém. Nos, a feladat nem más, mint seregnyi küldetés végrehajtása, a háború legrémisztőbb gonosztevőinek a likvidálása, és ezáltal a nagy világégés mihamarábbi befejezésének az előmozdítása.
Témája, és a grafikusan ábrázolt erőszak miatt elsősorban az idősebb korosztálynak ajánljuk a cikk olvasását. 92-ben még nem voltak számítógépes játék besoroló skálák, de az id-s srácok már érezték a játék besorolásának szükségességét és egy tisztességes 16+ karikát biggyesztettek a játék dobozára!
A mindössze pár főből álló fejlesztő gárda, kevesebb mint 3 hónap alatt készítette el a játékot, és munkájukat véresen komolyan vették. A történet és hangulat kedvéért a főcímzene például egyenesen a náci párt himnusza, és ne lepődjön meg a kedves olvasó ha a kastély falait a főgonosz arcmása, és horogkeresztek fogják díszíteni. A témát leszámítva - vagy pont emiatt - élvezetes lövöldözős játék, hiszen ki ne akarna egy ilyen gonosz rezsim gonosztevőivel leszámolni.
A játék - az akkor még relatíve újdonságnak számító - shareware marketing stratégia keretében lett terjesztve. Ez annyit tesz, hogy különböző boltokban, BBS-en és interneten lehetett az első epizódra szert tenni, otthon ki lehetett próbálni és ha tetszett megrendelni a teljes játékot. Ez azért is volt jó, mert a DEMO verziók félkész játékokból származnak, de a shareware egy kész, tesztelt játéknak a rövidített változata!
A játék pályákra, a pályák pedig epizódokra vannak felosztva. Az összesen 6 epizód, egyenként 10 pályát foglal magába, tehát 60 különböző küldetésben lehet részt venni. A pályák felépítése igen egyszerű, tulajdonképpen egy labirintushoz hasonlítanak leginkább. Ez amiatt van, mivel csak szabályos kockák az építő elemek (felülről nézve egy mátrix). Ezt "színesíti" továbbá a két dimenziós sprite alapú tárgyak itt-ott elszórva. Az ellenségek is két dimenziósak, habár szépen kidolgozottan, 8 irányban animáltak!
A küldetésekben William "B.J" Blazkowicz-ot alakíthatjuk, akinek első faladata, hogy megszökjön a börtön cellájából ahova elzárták. Az első epizód végső célja hogy magából a Wolfenstein kastélyból is megszökjön. A kastély és a többi helyszín eléggé borongós hangulatot áraszt magából, a náci agresszió és őrült kísérletek nyomát visszaadva, mindenhol csontok, hullák, tócsák és más rémségek vannak elszórva. Olyan játék volt amely a maga egyszerű módján, mégis realisztikusan ábrázolt egy háborús szituációt. A küldetések sorban:
- Escape from Castle Wolfenstein (Menekülés a Wolfenstein kastélyból)
- Operation: Eisenfaust (Az Eisenfaust hadművelet)
- Die, Führer, Die! (Dögölj meg Führer!)
- Dark Secret (Sötét titok)
- Trail of the Madman (Az őrült nyomában)
- Confrontation (Összecsapás)
Az ellenségek között őröket, harci kutyákat, és mutáns katonákat is fel lehet fedezni, és alapvetés, hogy a küldetések mindig egyre nehezebb feladatokat bíz a játékosra. A fegyvertár - mai szemmel - igen csak szegényes, de mégis minden fontos fegyver helyet kap benne, kés, pisztoly, és kétféle géppityu :) A játékot elején William egy szál pisztollyal indul neki a harcnak, amit egy őr legyakása árán szerzett meg. Innentől kezdve minden fegyvert, ellátmányt és töltényt az őröktől kell beszerezni. A pályákon - a nácik által ellopott - kincseket is lehet gyűjteni, amiért pontokat kap a játékos. Minden 40,000 pont után be lehet zsebelni egy extra életet. A játék elején 3 élettel (tehát három nekifutással) kezd William. Ezen felül a pályák tel vannak titkos helyekkel, ahol extra cuccokat lehet szerezni. Ehhez mindig egy falat kell aktiválni (space billentyű). Sok esetben festményeket ábrázoló falakon érdemes próbálkozni. A későbbi pályákon kétféle kulcsot is meg kell szerezni a továbbjutás érdekében. A szinteket mindig egy lift-el lehet elhagyni, tehát az odajutás a feladat tulajdonképpen - másodlagos feladat tehát az őrök hidegre tétele.
Minden pálya végén kapsz egy értékelést, három kategóriában százalékosan írja ki a progi a teljesítményed: őrök likvidálása, titkos helyek, és kincsek felfedezésének százaléka. Ha minden mutató 100%, akkor értékes extra pontokra lehet szert tenni. Ezen felül minden epizódban el lehet jutni egy extra pályára is, egy speciális felvonó megtalálásával. Tipp: Az első pályán a lift szobának a jobb alsó sarkában kell egy hosszú sok titkos falból álló rendszerben megtalálni a titkos liftet! Itt még egy extra életet is lehet találni.
Természetesen az epizódokat lezáró pályákon mindig egy főellenséggel gyűlik meg a bajod, akik nagyobbak, és veszedelmesebbek mint az őr társaik.
A játék motorját mások is licenszelték, olyan címek elkészítéséhez mint például a Blake Stone, Corridor 7: Alien Invasion, Operation Body Count és Rise of the Triad.
1993-ban a játék elnyerte a legjobb arcade/akció játékért járó CODiE díjat. A korabeli sajtó egekik magasztalta az alkotást. Rengeteg portja jelent meg, Macintosh, 3DO, SNES, Atari Jaguar, valamint később Game Boy Advance, iPhone, Android stb.
A 3D FPS játékok kult klasszikusa. Ha kihagytad, próbáld ki. Azonnal! :)
Videó
Online Játék
Csalások
Pálya választás
Indítsd a játékot a következő paraméterrel:
-tedlevel <pálya száma>
Ahol is a pálya száma egy kétjegyű szám. Az első szám az epizódot jelöli (-1), a második pedig a pályát (-1). Tehát ha az első epizód ötödik pályáján szertnél kezdeni: 04
Nehézségi fok
Indítsd a játékot a következő paraméterek egyikével:
-baby
-easy
-normal
-hard
Végtelen életek
Ehhez elég a játékot a pálya és nehézség választó paraméterekkel kezdened.
Életerő, töltény, kulcsok
Nyomd le egyszerre az L + I + M billentyűket játék közben. Mivel ez egy elég nagy csalás büntetésként a pontod lennulázódik. Minden alkalommal mikor élsz ezzel a csalással, 10 perc hozzáadódik a pályán tölött idővel, tehát a pályavégi értékelésed is borzalmas lesz.
Kifogyhatatlan töltény, örökélet, kulcsok
Nyomd le egyszerre a M + L + S billentyűket játék közben.
Commander Keen üzenet
Nyomd le egyszerre a A + B + T billentyűket játék közben.
Zene teszt
Tartsd lenyomva az M billentyűt a kezdő memória teszt képernyőn. Három zene közül tudsz majd egy menüből választani, miután a játék teljesen betöltődött.
Csalás üzemmód
Indítsd a játékot a -goobers paraméterrel. Nyomd le egyszerre a [Bal Shift] + [Alt] + [Backspace] billentyűket hogy aktiváld az üzemmódot.
Ez után a játék közben a következő lehetőségek válnak elérhetővé:
Hatás | Kód |
---|---|
Keret színének módosítása | [Tab] + B |
A tárgyak, ajtók, ellenségek számának mutatása | [Tab] + C |
Két pálya átugrása | [Tab] + E |
Koordináták mutatása | [Tab] + F |
Isten mód (ki/be) | [Tab] + G |
Életerő vesztése | [Tab] + H |
Ingyen felszerelés | [Tab] + I |
Memória használat mutatása | [Tab] + M |
Pillanatállj | [Tab] + P |
Kilépés | [Tab] + Q |
Lassított mód | [Tab] + S |
Grafika és zene böngészés | [Tab] + T |
Extra VBL hozzáadás | [Tab] + V |
Pálya választás | [Tab] + W |
Extra cuccok | [Tab] + X |