A Wolfenstein 3D fektette le az első személyű lövöldözős játékok (FPS) alapköveit, az id Software hívta életre, és 1992 Május 5.-én jelent meg. Egy olyan időben, amit - az amúgy egyre professzionálisabb - 2D játékok uraltak. Voltak már előtte is három dimenziós (pontosabban ál 3D) játék próbálkozások, repülős, kaland de még szintén lövöldözős is, de a Wolf volt a PC-n ennek a műfajnak akkoriban a szent grálja - népszerűsítője és elterjesztője. Hiper gyors raycaster technika, és rengeteg sprite ellenség :)

A shareware epizód letölthető a cikk végén!

A játék a Muse Software, Castle Wolfenstein című játékán alapszik történet és játékmenet szempontjából. A Wolfenstein nevű náci kastélyban tartják fogva a főhőst, aki valójában egy amerikai kém. Nos, a feladat nem más, mint seregnyi küldetés végrehajtása, a háború legrémisztőbb gonosztevőinek a likvidálása, és ezáltal a nagy világégés mihamarábbi befejezésének az előmozdítása.

Témája, és a grafikusan ábrázolt erőszak miatt elsősorban az idősebb korosztálynak ajánljuk a cikk olvasását. 92-ben még nem voltak számítógépes játék besoroló skálák, de az id-s srácok már érezték a játék besorolásának szükségességét és egy tisztességes 16+ karikát biggyesztettek a játék dobozára!

A mindössze pár főből álló fejlesztő gárda, kevesebb mint 3 hónap alatt készítette el a játékot, és munkájukat véresen komolyan vették. A történet és hangulat kedvéért a főcímzene például egyenesen a náci párt himnusza, és ne lepődjön meg a kedves olvasó ha a kastély falait a főgonosz arcmása, és horogkeresztek fogják díszíteni. A témát leszámítva - vagy pont emiatt - élvezetes lövöldözős játék, hiszen ki ne akarna egy ilyen gonosz rezsim gonosztevőivel leszámolni.

A játék - az akkor még relatíve újdonságnak számító - shareware marketing stratégia keretében lett terjesztve. Ez annyit tesz, hogy különböző boltokban, BBS-en és interneten lehetett az első epizódra szert tenni, otthon ki lehetett próbálni és ha tetszett megrendelni a teljes játékot. Ez azért is volt jó, mert a DEMO verziók félkész játékokból származnak, de a shareware egy kész, tesztelt játéknak a rövidített változata!

A játék pályákra, a pályák pedig epizódokra vannak felosztva. Az összesen 6 epizód, egyenként 10 pályát foglal magába, tehát 60 különböző küldetésben lehet részt venni. A pályák felépítése igen egyszerű, tulajdonképpen egy labirintushoz hasonlítanak leginkább. Ez amiatt van, mivel csak szabályos kockák az építő elemek (felülről nézve egy mátrix). Ezt "színesíti" továbbá a két dimenziós sprite alapú tárgyak itt-ott elszórva. Az ellenségek is két dimenziósak, habár szépen kidolgozottan, 8 irányban animáltak!

A küldetésekben William "B.J" Blazkowicz-ot alakíthatjuk, akinek első faladata, hogy megszökjön a börtön cellájából ahova elzárták. Az első epizód végső célja hogy magából a Wolfenstein kastélyból is megszökjön. A kastély és a többi helyszín eléggé borongós hangulatot áraszt magából, a náci agresszió és őrült kísérletek nyomát visszaadva, mindenhol csontok, hullák, tócsák és más rémségek vannak elszórva. Olyan játék volt amely a maga egyszerű módján, mégis realisztikusan ábrázolt egy háborús szituációt. A küldetések sorban:

  • Escape from Castle Wolfenstein (Menekülés a Wolfenstein kastélyból)
  • Operation: Eisenfaust (Az Eisenfaust hadművelet)
  • Die, Führer, Die! (Dögölj meg Führer!)
  • Dark Secret (Sötét titok)
  • Trail of the Madman (Az őrült nyomában)
  • Confrontation (Összecsapás)

Az ellenségek között őröket, harci kutyákat, és mutáns katonákat is fel lehet fedezni, és alapvetés, hogy a küldetések mindig egyre nehezebb feladatokat bíz a játékosra. A fegyvertár - mai szemmel - igen csak szegényes, de mégis minden fontos fegyver helyet kap benne, kés, pisztoly, és kétféle géppityu :) A játékot elején William egy szál pisztollyal indul neki a harcnak, amit egy őr legyakása árán szerzett meg. Innentől kezdve minden fegyvert, ellátmányt és töltényt az őröktől kell beszerezni. A pályákon - a nácik által ellopott - kincseket is lehet gyűjteni, amiért pontokat kap a játékos. Minden 40,000 pont után be lehet zsebelni egy extra életet. A játék elején 3 élettel (tehát három nekifutással) kezd William. Ezen felül a pályák tel vannak titkos helyekkel, ahol extra cuccokat lehet szerezni. Ehhez mindig egy falat kell aktiválni (space billentyű). Sok esetben festményeket ábrázoló falakon érdemes próbálkozni. A későbbi pályákon kétféle kulcsot is meg kell szerezni a továbbjutás érdekében. A szinteket mindig egy lift-el lehet elhagyni, tehát az odajutás a feladat tulajdonképpen - másodlagos feladat tehát az őrök hidegre tétele.

Minden pálya végén kapsz egy értékelést, három kategóriában százalékosan írja ki a progi a teljesítményed: őrök likvidálása, titkos helyek, és kincsek felfedezésének százaléka. Ha minden mutató 100%, akkor értékes extra pontokra lehet szert tenni. Ezen felül minden epizódban el lehet jutni egy extra pályára is, egy speciális felvonó megtalálásával. Tipp: Az első pályán a lift szobának a jobb alsó sarkában kell egy hosszú sok titkos falból álló rendszerben megtalálni a titkos liftet! Itt még egy extra életet is lehet találni.

Természetesen az epizódokat lezáró pályákon mindig egy főellenséggel gyűlik meg a bajod, akik nagyobbak, és veszedelmesebbek mint az őr társaik.

A játék motorját mások is licenszelték, olyan címek elkészítéséhez mint például a Blake Stone, Corridor 7: Alien Invasion, Operation Body Count és Rise of the Triad.

1993-ban a játék elnyerte a legjobb arcade/akció játékért járó CODiE díjat. A korabeli sajtó egekik magasztalta az alkotást. Rengeteg portja jelent meg, Macintosh, 3DO, SNES, Atari Jaguar, valamint később Game Boy Advance, iPhone, Android stb.

A 3D FPS játékok kult klasszikusa. Ha kihagytad, próbáld ki. Azonnal! :)



Videó


Online Játék


Csalások

Pálya választás

Indítsd a játékot a következő paraméterrel:

-tedlevel <pálya száma>

Ahol is a pálya száma egy kétjegyű szám. Az első szám az epizódot jelöli (-1), a második pedig a pályát (-1). Tehát ha az első epizód ötödik pályáján szertnél kezdeni: 04

Nehézségi fok

Indítsd a játékot a következő paraméterek egyikével:

-baby
-easy
-normal
-hard

Végtelen életek

Ehhez elég a játékot a pálya és nehézség választó paraméterekkel kezdened.

Életerő, töltény, kulcsok

Nyomd le egyszerre az L + I + M billentyűket játék közben. Mivel ez egy elég nagy csalás büntetésként a pontod lennulázódik. Minden alkalommal mikor élsz ezzel a csalással, 10 perc hozzáadódik a pályán tölött idővel, tehát a pályavégi értékelésed is borzalmas lesz.

Kifogyhatatlan töltény, örökélet, kulcsok

Nyomd le egyszerre a M + L + S billentyűket játék közben.

Commander Keen üzenet

Nyomd le egyszerre a A + B + T billentyűket játék közben.

Zene teszt

Tartsd lenyomva az M billentyűt a kezdő memória teszt képernyőn. Három zene közül tudsz majd egy menüből választani, miután a játék teljesen betöltődött.

Csalás üzemmód

Indítsd a játékot a -goobers paraméterrel. Nyomd le egyszerre a [Bal Shift] + [Alt] + [Backspace] billentyűket hogy aktiváld az üzemmódot.

Ez után a játék közben a következő lehetőségek válnak elérhetővé:

Hatás Kód
Keret színének módosítása [Tab] + B
A tárgyak, ajtók, ellenségek számának mutatása [Tab] + C
Két pálya átugrása [Tab] + E
Koordináták mutatása [Tab] + F
Isten mód (ki/be) [Tab] + G
Életerő vesztése [Tab] + H
Ingyen felszerelés [Tab] + I
Memória használat mutatása [Tab] + M
Pillanatállj [Tab] + P
Kilépés [Tab] + Q
Lassított mód [Tab] + S
Grafika és zene böngészés [Tab] + T
Extra VBL hozzáadás [Tab] + V
Pálya választás [Tab] + W
Extra cuccok [Tab] + X