Heroes of Might and Magic (így lehetne fordítani: A Hatalom és Varázslat Hősei), de röviden csak HOMM, egy 1995-ös játék, az akkor még létező New World Computing fejlesztette. Megjelent rengeteg platformra, pl. DOS, Linux, GameBoy Color, Mac OS, Windows. Tulajdonképpen egy fantasy környezetben játszódó, körökre osztott stratégiai játék, ami nagyban hozzájárult a műfaj fejlődéséhez! Eleinte a 3DO Company, majd az Ubisoft Entertainment adta ki. Több folytatás, és feldolgozás is követte ezt a játékot. A sorozat leghíresebb (és legjobb) 2D izometrikus ábrázolású darabja a Heroes 3 - WOG kiegészítővel.
A King's Bounty (1990) nagyban előrevetítette a New World Computing elképzeléseit a Heroes világról. Eddig 5 önálló játék, és a legtöbbhöz 1 vagy több kiegészítő jelent meg. Az alapokat mindmáig a Heroes 1 biztosítja, habár időközben lényeges új funkciók kerültek a játékba.
A játék mindig egy jó behatárolt térkép szeleten játszódik. Különböző talajok, azon hegyek, erdőségek és speciális épületek helyezkednek el a pályán. Valamint a játék kulcsfigurái a hősök. A játékban 2 vagy több népcsoport küzd egymás ellen, vagy pedig bizonyos mennyiségű nyersanyag kitermelésén fáradozik. A pályáknak egyedi győzelmi kritériumai lehetnek. Minden népcsoportnak más-más színe van, és uralhatnak kastélyokat, falvakat, és bányákat. Ezt a térképen láthatod is.
Mivel a játék körökre osztott, minden körben a felek egymást követik, és végrehajtanak 1 napnyi cselekményt. A hősök lépnek, a várakban építkezel stb...
A várban tudsz új hőst felvenni. A hősökről részletes adatlapot tudsz megnézni, hogy milyen - fejleszthető - képességei (skill) vannak, vagy éppen milyen a támadó, védekező, varázsló ereje. A hősök mágikus tárgyakat is találhatnak útjaik során. Ezeket (pl. pajzs, mágikus sapka...) általában a hősnek viselnie kell, hogy hatást hatást fejtsenek ki. A hatás egyszerű skill növelés, vagy bármi más extra lehet. A hősök úton útfélen ellenséges szörnyekkel találják szembe magukat, és kezdetét veszi a harc. Megfelelő diplomácia képességgel, egyes esetekben a szörnyek felajánlják, hogy fizess nekik egy összeget, és eltekintenek a harctól. A harc ugyanúgy zajlik mint ha két hős csapna össze. Minden hős 5 különböző "típusú" szörnyet tud magával vinni. A hős sebességét (egy kör alatt mennyit képes lépni) a - vele utazó - leglassabb szörny sebessége határozza meg.
A harc során egy új képernyő jön be. Itt a beállításoktól függően 6 szögletű (hexa) rácsos tájképet látsz. A játéktér bal oldalán van a hősöd, és a csapata, jobb oldalon az ellenfél (és a vezető hős opcionálisan). A hősök nem vesznek részt közvetlenül a harcokban, csak irányítanak, és varázsolni is képesek. Minden hősnek van egy varázskönyve (a Mage Guild megépítése után lehet vásárolni kastélyokban), és az itt leírt - előzőleg megtanult - varázslatok állnak rendelkezésére. A harc is körökre osztott. Először az egyik fél lép, majd a másik. Ha negatív varázslatok hatnak a csapatodra, akár egyes szörnyek ki is maradhatnak 1 vagy több körből! A szörnyek össze vannak vonva, és együttes támadást végeznek. A mennyiségüket a sarokban lévő négyzetben látod. A cél: legyőzni az ellenfél csapatát...
A harcok után a hősök tapasztalati pontokat kapnak (a csata nagysága döntő tényező). Ha összegyűlik egy bizonyos mennyiség szintet lépnek. A játék elején a legtöbb hős alacsony, pl. 1-es szinten kezd. Minden szintlépéskor eldöntheted, hogy melyik képességét fogod a hősnek fejleszteni. A képességek sok mindent befolyásolnak, pl. a hős sebességét, mágikus erő, szerencse stb... Ezt hamar ki fogod a játék alatt tapasztalni.
Szörnyeket a kastélyban tudsz hadirendbe állítani. Minden héten adott számú új hadképes szörny felvételére vagy képes. Ahhoz, hogy egy új, erősebb típusú szörnyet tudj felvenni, előbb egy épületet kell megépítened hozzá. A hősnek egy kastélyban kell állomásoznia, hogy szörnyeket vegyen magához, vagy hagyjon hátra őrségben. A szörnyek hős nélkül nem tudnak kilépni a kastélyból!
A hősök természetesen megkísérelhetik elfoglalni az ellenfél kastélyait. Ilyenkor ha nincs hős a kastélyban, csak az ott állomásozó szörnyek fogják felvenni a harcot. Ha épp van ott hős, az nagyban növelheti a szörnyek tulajdonságait! Sőt, adott esetben szerencsésebben alakulhatnak a dolgok, ha a csata előtt meglátogatott egy mágikus helyet a térképen. Ha sikeresül a támadás, övé lesz a kastély, a védő hőst pedig a tömlöcbe vetik (minden más esetben a hős véglegesen meghal).
Ha egy hős legyőz egy másikat, övé lesz annak minden eddig megszerzett kincse (artifact).
A játék kínál lehetőséget csak egy pálya játszására, vagy pedig kampány szerűen több pályán átívelő küldetésekre is. Egyes esetekben még a legjobb x hősöd is tovább viheted a pályák között!
A többjátékos mód játszható interneten, vagy pedig "hot-seat" módban. Tehát egy gépen 2 vagy több játékos, akik váltják egymást a gép előtt. A lépések között (mikor átadják a helyüket) nem látszik a térkép.
A kastélyban minden épülethez adott mennyiségű nyersanyag kell, hogy felépíthesd. Nyersanyagok: pénz, fa, kristály, érc, drágakő, kén, higany. A birodalom kasszáját a kastélyokból és falvakból befolyó adóval növelheted. Bányák elfoglalásával napi rendszerességgel fog a birodalmat nyersanyaghoz jutni.
A stratégia játékok egy felejthetetlen darabja. Mai napig egyik kedvencem.
Videó
Csalások
Erőforrások
Nyiss meg egy játékmentés fájlt egy hexa szerkesztőben, és írd át a következő pozíciókat hogy több erőforrásod legyen (mindegyik egy 3 bájton ábrázolt egész szám):
Hatás | Pozíció |
---|---|
Kristály | 17F, 180, 181 |
Drágakő | 183, 184, 185 |
Arany | 187, 188, 189 |
Higany | 173, 174, 175 |
Érc | 177, 178, 179 |
Fa | 16F, 170, 171 |
Kén | 17B, 17C, 17D |
Ügyelj rá hogy szabályos értékeket adj meg, különben a mentés nem tölthető be, vagy nem várt hatásokat fogsz tapasztalni!
Példa
Ha 100 fát szeretnél, keresd meg a 16F pozíciót. Váltsd át a 100 decimális számot hexadecimálisba (64). A kívánt értékkel a byte-okat jobbról balra kell feltöltened, tehát:
16F = 00, 170 = 00, 171 = 64
Teljes térkép
Gépeld be a 101495 számsort a kaland képernyőn, hogy a teljes térkép láthatóvá válljon.