Gép
Mit sem érnek a szoftverek, ha nincs mivel lefuttatni őket!
A konzolok hardware felépítése a 90-es évekig szinte minden esetben nagyon egyedileg voltak kialakítva. Voltak egy vagy akár 2-3 processzoros gépek, és a memória mennyisége is változó volt, akárcsak a kimeneti és bemeneti eszközök. Főleg a magas memória árak, és a 8-bites felépítés volt az oka eleinte lassú fejlődésüknek. A legtöbb gép teljesítménye nagyon be volt határolva (pl.: 16 színű paletta, alacsony felbontású grafika, legfeljebb 4 hangsáv...)
Később, a 2000-es évek során, uniformizálódtak a felhasznált elemek, egyik konzol az Intel, a másik az AMD-re esküszik (a PC-k is ezekkel működnek), ugyanúgy dedikált grafikus kártyával rendelkeznek NVidia és Ati leginkább.
Alkategóriák
Játékkonzol
A kifejezetten játszásra tervezett gépek igen nagy múltra tekinthetnek vissza. Igazából óriási szerepük volt abban, hogy az informatikát a széles társadalom számára eladható termékké tegyék, mivel a korai személyi számítógépek nem voltak könnyen használhatóak, se túl izgalmasak vagy hasznosak egy átlagos háztartásban.
A játékkonzolok népszerűsége a mai napig töretlen, csak egy célra - szórakoztatás - használhatóak, de ez mit sem von le a tényből, hogy szépen és elegánsan megtervezett gépek, ami megannyi önfeledt pillanatot tudnak a tulajdonosuknak teremteni.
Számítógép
Az általános felhasználást a számítógépek teszik igazán lehetővé. De ez nem jelenti azt, hogy ne léteznének játékok számítógépekhez, sőt egyenesen igazi aranykorát az ilyen gépeken élik általában a mindenkori legfejlettebb játék szoftverek. A számítógépek nagy előnye, hogy fejleszthetőek, nem állandó komponensekből állnak. Ezen felül, mindig a legfejlettebb videó kártyák stb számítógéphez válnak először elérhetővé. Így játék szempontjából mind a mai napig sokan preferálják a játékkonzolok felett (vagy mellett).