Az Adventure (magyarul: kaland), 1979-ben jelent meg, az Atari 2600 videó játék konzolra. Az első széles körben elérhető, akció-kaland játék. Az Atari Inc fejlesztette és dobta piacra, és mindösszesen egy fejlesztő, Warren Robinett műve. Az Atari és sok más korai játékfejlesztéssel is foglalkozó cég, nem engedte meg, hogy az alkotók feltüntessék nevüket sem a dobozon, sem a programban. Így, Warren egy húsvéti tojást (easter-egg) helyezett el a játékban: kirakta pálya elemekből a nevét, a játék egyik titkos szobájában. Ez volt a játékvilág első easter-eggje. Warren állítása szerint egy fiatal játékos Salt Lake City-ből vette először észre, és levelet írt az Atarinak róla...

Manapság már tudjuk, hogy a játékfejlesztő cégek és egyének is lehetnek híresek, akár egyfajta sztárok is (a Rockstar nevében sem tagadja), egy név (pl.: Sid Meier, Will Wright) a játék dobozán önmagában eladhat egy játékot - a minőséget szimbolizálja.

A játékot a szöveges alapú, Colossal Cave Adventure ihlette (Will Crowther, Don Woods). Az Atari rosszallása ellenére, Warren Robinett kitartott véleménye mellett, hogy igenis lehet  jó grafikus kalandjátékot csinálni. Hogy ezt bizonyítsa elkezdte írni a játékot, ami többé-kevésbé a Colossal Cave-en alapult. Neki kellett a történetet, a karakterek kinézetét, a hangot, és természetesen a kódot is írnia - assembly nyelven! Végül 1 millió példányt adtak el az új játékból,  és minden idők 7. legkelendőbb Atari 2600 játéka vált belőle.

Az első játék volt, amiben a főhős tárgyakat vehetett fel, használhatott. A játék irányítása tipikusan billentyűzettel, vagy joystick-al történt. A tárgyakat el is lehetett dobni, és mindezt úgy hogy nem kellett semmit begépelni. Ezt nevezik innovációnak.

A játék célja, hogy megtaláld a mágikus kelyhet, és visszavidd a kastélyba. A főhös egész egyszerűen egy kocka, és a kastély előtt kezdődik a kaland. 8 irányban lehet mozogni, és a játék több helységből épül fel. Egy adott helyen legfeljebb négy irányban, a pálya széleinél lehet továbbhaladni. A játék során kardot, és különböző kulcsokat lehet felvenni. A kulcsok a pályán lévő 3 kastélyt nyitják (arany, fekete, fehér). A mágikus híd lehetővé teszi hogy egy falon keresztül mehess. A mágnes pedig minden tárgyat magához vonz.

A helyeket járva, háromféle sárkány állja majd az utadat:

  • Yorgle (sárga)
    • Fél az arany kulcstól, és elfut előle.
    • Védelmezi a kelyhet, ha megtalálja,
    • egyébként pedig a helyszínek között járkál, és segít a többi sárkánynak
  • Grundle (zöld)
    • A mágnest, hidat, fekete kulcsot, és a kelyhet őrzi.
  • Rhindle (vörös)
    • Ő a három közül a leggyorsabb, és agresszívabb.
    • A fehér kulcsot, és a kelyhet őrzi.

A sárkányokat csak a karddal lehet legyőzni. Ha a legkönnyebb (A) fokozaton játszol, a sárkányok elfutnak előled ha kardot látnak a kezedben (a kard legyen kiválasztva a tárgyak közül).

Amikor egy sárkány ütközik a főhőssel, támadásba lendül. Egy ideig mozdulatlan marad - ideje menekülni, vagy karddal támadni - majd kinyitja száját és elevenen felfal! Utána a sárkány gyomrába kerül a főhős. Mikor nyitva van a sárkány szája nem lehet karddal legyőzni!

Egy fekete denevér véletlenszerűen repked a játéktérben, felkap és eldob tárgyakat (élő vagy halott sárkányokat is). A denevér ellophatja a főhős kardját! A főhős is el tudja kapni a denevért, és magával viheti. Egy érdekes lehetőség, hogy a denevér felkaphatja azt a sárkányt aki már felfalta a főhőst, és így a játékos megismerheti a játék univerzumát. A denevért csak a kastélyokban lehet foglyul ejteni, be kell csalogatni, és kimenni a kastélyból. A legjobb erre a célra az arany kastély, mert csak egy szobából áll.

Háromféle nehézségi fokozattal rendelkezik a játék, amit a "Game Select" kallantyúval lehet szabályozni:

  • Game 1
    • Erősen leegyszerűsített játékmenet.
    • Nincs vörös sárkány, denevér, katakomba, fehér kastély vagy útvesztő a fekete kastélyban.
  • Game 2
    • A teljes verzió, minden amit a leírásban olvashattál.
    • Minden tárgy egy bizonyos fix helyen van,
    • így könnyen megtalálható az easter-egg is!
  • Game 3
    • Akárcsak a 2-es fokozat, de a tárgyak véletlenszerűen helyezkednek el,
    • ezáltal nincs két ugyanolyan játék!
    • Ennek ellenére az egyik játék könnyebb, a másik sokkal egyszerűbb lehet.

Ha egy sárkány felfalta a főhőst, nem kötelező újrakezdeni a játékot. Ha a "Game Reset" kallantyút lenyomod, újraéled a játékos az arany kastélynál, de a halott sárkányok is újraélednek! A tárgyak a helyükön maradnak.

A digitális játéktörténelem ősjátéka, klasszikus, eredeti, kihagyhatatlan!


Videó