Az Asteroids egy arcade (ejtsd: árkád) típusú játék, eredetileg 1979-ben dobta piacra az Atari Inc. Az ilyen jellegű játékok igazi aranykora volt ez az időszak, sorra jelentek meg az egyre összetettebb játékok - emiatt nehéz is volt velük játszani. Sokkal nagyobb előnyben volt az, aki ismerte a "pályákat", "szinteket" vagy ha szkriptelt volt a játék, hogy mikor mi fog történni. Természetesen pénzbedobós játékgép formájában jelent meg először.

A játékos egy űrhajót irányít egy aszteroida felhőben, ahol nem csak az aszteroidák cikáznak keresztül a képernyőn, de néha még idegen űrhajók alias "csészealjak" is nehezítik a keresztüljutást.

A játék célja elpusztítani az összes aszteroidát, és űrhajót, de ugyanakkor nem ütközik velük a játékos. Az űrhajók lőni is tudnak - és fognak!

Az ötlet Lyle Rains agyából pattant ki, a programozást Ed Logg vitte véghez. Amerikában az Atari egyik best-seller játéka lett. Hamar kiderült, hogy nagyon alábecsülték a játékosok képességeit, a 99,990 pont nem volt elég egyes megszállt egyedeknek, és utána "visszapörgött" 0-ra. Kínos. Egyesek úgy taktikáznak a játékban, hogy megpróbálnak "elbújni", pl. a képernyő egyik sarkába. Ez egy relatíve biztonságos hely, mivel az űrhajók nem tudnak közvetlen a játékos felé lőni.

Az Asteroids arcade gép egy MOS 6502 processzorral volt megáldva. Maga a játék vektoros megjelenítésű, teljes mértékben vonalakból épül fel. Ehhez az Atari saját áramkört gyártott DVG (Digital Vector Generator) névvel, mivel a MOS túl gyengének bizonyult mind a játék és a vektoros számítások futtatására.

A teljes Asteroids program mindössze 6 KB volt. További 2 KB-ot foglalt a ROM-ból a fő grafikai elemek leírása. Összehasonlításképp: 1 kislemezre 1,44 MB, egy CD-re 700 MB, egy DVD-re akár 8 GB is elfér... Óriási teljesítmény volt ez 1979-ben. 

A játék sikerén felbuzdulva 1980-ban jelent meg a folytatás Asteroids Deluxe névvel. Nagyjából ugyanaz volt mint az eredeti, apróbb grafikai és játékmenetbeli módosításokkal. Még két folytatás követte, Space Duel (1982), és Blasteroids (1987). 

Rengeteg rendszerre portolták, vagy írták meg nulláról. Természetesen később megjelent az Atari saját gépeire (pl.: Atari 2600, 7800, Atari Lynx). Ekkoriban a cartridge (játék kazetta) volt amin a játékokat terjesztették. A 2600-as portja volt az első játék ami kihasználta a bank-switched módszert amivel meg lehetett duplázni a ROM memóriát.

Összességében egy eredeti játék, és most már azt is láthatjuk, hogy mennyi kis okos megoldás kell ahhoz, hogy önfeledt perceket szerezzünk másoknak - vektor grafika, hang effektek, integrált áramkör...


Videó