A számítógépes kalandjátékok "vadnyugati" korszakában, volt egyszer egy kreatív csapat. A LucasArts Entertainment Company egy amerikai videó játék fejlesztő és kiadó vállalat. 1982 Májusában lett megalapítva, és a mai napig többé-kevésbé töretlen sikernek örvendenek az általuk készített kalandjátékok. A műfaj alapvetően a 80'-as és 90'-es években virágzott.

A vállalatot a Lucasfilm Limited egy csoportjaként lehet számon tartani, így az óriási filmstúdió vélhetően rengeteg szaktudással - és persze anyagiakkal segíti. Az egész úgy kezdődött, hogy George Lucas együttműködést ajánlott játékok készítésére az Atarinak.

A kalandjátékok szöveges kezdeti korszaka után, egyre inkább a grafikai megjelenítés javítására terelődött a hangsúly. A játékost már néhány pixeles "valami" jelezte, de a cselekedeteket még mindig be kellett gépelni. Így óriási szótárt, és mondat kiértékelő algoritmust kellett az egyes játékokba beépíteni.

A 90-es évek az úgynevezett "Point & Click" típusú játékok kirobbanó sikerét hozta magával. A játékok irányítása leegyszerűsödött: elég volt az egérrel Mutatni & Kattintani. Pl. A helyszín egyik pontján kattintva, a főhős odamegy, vagy kattintás egy ajtón, értelemszerűen kinyílik stb.

A társalgás NPC (nem játékos karakterekkel) mindig része volt az ilyen játékoknak. A korai játékokban a társalgáskor tipikusan nem történik semmi más esemény a háttérben. Általában egymást követik a szóváltások a szereplök között, és egy listából lehet választani, mit szeretnél kérdezni vagy mondani. Így értékes - vagy redundáns, netán hamis - információkhoz juthatsz, sőt néha csak így lehet tovább jutni a történetben.

A történet általában jobb élményt nyújt mint egy film, ha okosan van megírva a játék forgatókönyve (script). Az igazán jó játékokban nem lineárisan kell előre haladni a történetben, hanem vannak mellék és vakvágányok is! Természetesen egy film adaptáció esetében a készítők mozgástere nem olyan nagy, de ebben viszont a LucasArt mindig sikeres volt (pl. Indiana Jones sorozat). Olyan jeleneteket is átélhetünk ezáltal ami a filmben vontatott lett volna, játékban viszont óriási élmény.

A humor elválaszthatatlan része a kalandjátékoknak, sokszor a való élet kifigurázása. Jómagam is nem egy humoros oda szólást, vagy éppen vicces szófordulatot ismerhettem meg ezekből a játékokból. :) A Monkey Island sorozat nagyon jó példa erre, de sorolhatnám még...

A LucasArts logót csak egyszerűen az "Arany Ember" néven szokás emlegetni. Elegáns és kreatív dizájn és kivitelezés. Az Arany Ember felső része egyben egy szemet is ábrázol, a domború "L" alakba vésett cégnév pedig még hangsúlyosabbá teszi a kezdőbetűt! Ezt a klasszikus logót 1991-2005 között használták.


A cég első játéka a Labyrinth volt 1986-ban, mely az azonos című filmet dolgozta fel. Ezt követte a Maniac Mansion amely először vezette be a SCUMM kalandjáték motort, és a mögötte rejlő szkript nyelvet. A stúdió későbbi alkotásai mind ennek a motornak a továbbfejlesztett változataira épülnek.

A SCUMM motort lehet emulálni is a ScummVM programmal, amit egy későbbi cikkben fogunk bemutatni.


A cég utolsó tradicionális 2D point & click játéka a "The Curse of Monkey Island" volt, 1997-ben. Az első 3 dimenziós megjelenítést használó játék pedig a Grim Fandango 1998-ban.


A portál fókuszába a 2000 előtti játékok tartoznak. Körülbelül ekkor kezdett hanyatlásnak indulni a 2D kalandjáték korszak. Sajnos!

A gyönyörűen, sokszor kézzel rajzolt, festett, vagy épp gyúrmából a valóságban felépített helyszínek sokkal emberközelibbé tették ezt a műfajt.

Szerencsére túl vagyunk a 3D felfutásán, és mostanában már jelennek meg jó kalandjátékok. De ez sokáig nem volt így.