A Montezuma's Revenge egy 1984-es egyszemélyes platform típusú játék. Bár, én a Commodore kategóriába soroltam, szinte minden korabeli gépen megjelent kezdve a nagyágyú Apple II, többféle Atari konzollal egészen a ZX Spectrumig. A Parker Brothers fejlesztette és adta ki, a játékosokhoz nem lemezen vagy kazettán hanem ROM cartridge (rom bővítő) formában. A gép jobb hátul lévő portjába kell helyezni - a használati útmutatók szerint szigorúan kikapcsolt állapotban lehet csatlakoztatni és leválasztani. Elterjedt volt ez a módszer, bár nem nyújtott teljes biztonságot a másolásvédelemért vívott harcban. A leghíresebb cartridge egyébként nem játék volt, hanem pl. Assembler és más fejlesztői programok, hiszen a dobozban nem csak adatot, hanem extra chip-et, plussz memóriát stb. lehetett tenni. A Montezuma's Revenge tudtommal csak a C64 hardware-t használja.
Az első akció játék volt ami sikeresen ötvözte a kincsvadászat alaptémát, több képernyős, feladat megoldós platform játék. A játékos egy Panama Joe nevű karaktert irányít. A játék egy 16. századbeli földalatti Azték templomban játszódik, ami tulajdonképpen egy óriási labirintus. A játékban minden képernyő egy kis szelete ennek a földalatti helynek. A cél kijutni, és útközben megszedni magad kincsekkel. A kincsek felszedésével nő a pontszámod, a kijutáson felül minél több pont megszerzése a cél. El kell tehát jutnod, a Treasure Chamber-nek nevezett helyre, ami pont a legalsó szint közepén van, hiszen itt van a legtöbb kincs. A feladat nem könnyű.
Útközben ajtók fogják állni az utad, jön a kulcs keresés. Tárgyakat is fel kell venni a továbbjutáshoz, és a megfelelő helyen használni őket. Montezuma II temploma tele van ellenségekkel, ne lepődj meg ha csapdába kerülsz. Az eltűnős padló, lézeres kapuk és egyéb nyalánkságok mind-mind a vesztedért épültek...
A háromféle ellenség is nehezíti utad: koponyák, kígyók és pókok. A dolgot tovább bonyolítja, hogy minden piramis legalsó szintjén teljes sötétségben kell felvenni a harcot - hacsak, nem találtál egy fáklyát korábban!
Összesen 9 féle nehézségi szintet sorakoztat fel a játék. A piramis alapvető felépítése mindvégig változatlan marad, de az egyes szinteken eltérő stratégiát kell a játékosnak kitalálnia. Az első belépő szint a legkönnyebb, és a 9-es kínálja a legtöbb ellenfelet, és kihívást.