A Summer Challenge 1992-es dos játék, és a nyári olimpiai játékokat dolgozza fel. A MindSpan kanadai illetőségű cég fejlesztette, és az Accolade akkoriban nagyhírű játék kiadó vállalat terjesztette. A MindSpan többnyire sportjátékokat fejlesztett többféle platformra, nagy hangsúlyt helyezve a minőségi grafikai megjelenítésre (256 színű, VGA felbontás), és a hangulatos játékmenetre. Készült egy téli olimpiai kiadás is, a Winter Challenge.
Egy vagy többszemélyes játékmódban lehet kűzdeni az érmekért. Társaságban nagyon jó játszani, és közben rekordokat is lehet dönteni.
Cikkünkkel a London 2012-es olimpiai játékok magyar indulói, és éremszerzői előtt kívánunk tisztelegni.
A DOS verzió másolás elleni védelmet is tartalmazott. Az eredeti játékdobozban megtalálható kézikönyv nélkül - szinte - lehetetlen válaszolni a főmenüben feltett kérdésre. A legtöbb manapság az interneten fellelhető letöltésből el van távolítva ez a védelem.
A játék több nyelven is megjelent, így a cikk során a képmentéseken nem minden felirat angol nyelvű.
Játékmenet
Természetesen mindig nagy fejtörést okozott az olimpiát feldolgozó játékok esetében, hogy milyen legyen a megvalósítás. A Summer Challenge-ben tulajdonképpen egy ultra tehetséges sportolót alakítunk, aki minden sportághoz ért egy kicsit :) A 8 féle igen meghatározó, és eltérő sportág mindegyikében részt vesz a játékos. Az éremtáblán tehát nem országok szerepelnek, hanem az egyes sportolók, így teljesen az egyéni győzelmi sikerek számítanak.
A főmenüben szabadon lehet gyakorolni mind a 8 sportágat. Ha elég felkészültnek érzed magad, el lehet indítani a "tornát" (New Tournament). A torna megkezdésekor meg kell adni a játékosok nevét, választani kell egy arcképet, és nációt. Mind mondottam lehet több emberi játékos is, a többi kihívó gép vezérelt lesz. Három különböző nehézségű AI-t lehet választani.
Érdekesség, hogy lehet Magyar nemzetiséget beállítani! A nemzetiségnek csak a gépi játékos esetén van - minimális - jelentősége.
A torna során minden sportágban indulni kell tehát, és mindegyik végén jön a díjátadás. Utána visszakerülünk a főmenübe, ahol meg lehet tekinteni az éremtáblát "Standings", valamint indulni a következő tetszőleges sportágban.
A torna elején és végén kis - pátoszos hangulatú - animáció jön be. Mivel a tornákat el kell menteni egy fájlba, így azok később folytathatók, vagy betölthetők hogy az érdemeinkkel dicsekedhessünk :)
Irányítás
Gyors reflexre, célzó képességre, koncentrálásra és kitartásra lesz szükség. Habár a gép előtt ül az ember, mégis úgy érzi hogy megdolgozott a jó teljesítményért!
A legtöbb esetben természetesen az idő a legnagyobb ellenség. Felgyorsulni pedig az ENTER billentyű minél gyorsabb, egymás utáni leütésével lehet. Ha lelassul a tempód, a virtuális sportoló is lassulni kezd. Ráadásul az irány billentyűkkel mozogni is kell mindeközben, vagy jól időzítve a SPACE-t lenyomni, hogy pl. átugord a lécet magasugrásnál...
Grafika
Némely sportág teljesen 2D, de a többség profi pszeudo 3D megvalósítást vonultat fel. 90-ben ez habár újdonság már nem volt, mégis nagyot dobott a hangulaton.
Most pedig lássuk egyenként a sportágakat.
Kerékpár (Cycling)
Egy speciálisan kialakított, döntött, futópálya szerű stadionban kerül megrendezésre. Három kört kell menni, minél gyorsabban. Ehhez az ENTER-t kell vadul püfölni, és a <- , -> gombokkal irányítani a sportolót. Érdemes a pálya belseje felé maradni, ezzel is rövidíteni a távot. Természetesen ha kitérsz a pályáról a bringás felborul, és utolsó leszel!
Lovaglás (Equestrian)
Valójában itt egy kacskaringós pályán kell végigmenni, és akadályokon átugratni. Nagyon nehéz, ha nem a legnehezebb sportág. A sebességet a fel, le billentyűkkel lehet változtatni, és a SPACE szolgál az ugrásra. Ha túl későn ugrasz a ló megbokrosodik és azonnal kiestél. Ha túl hamar ugrasz előfordulhat hogy a ló lever néhány rudat, ilyenkor büntető időt kapsz. A pályát el lehet hagyni, de ha teljesen kihagysz egy akadályt szintén azonnali kiesés.
Nekem talán 2-3 alkalommal sikerült eddig teljesen végigmenni a pályán, és ráadásul az se tornán volt :)
Gátfutás (Hurdles)
Hasonló mint az előző, csak ló nélkül :) Szerintem ez is elég nehéz. ENTER püföléssel lehet gyorsítani, és SPACE-el ugrani. Az elején visszaszámol a bíró, és ha előbb indulsz el mint kéne, bemondják hogy érvénytelen indulás és van még egy lehetőséged.
Íjászat (Archery)
Személyes kedvencem. Lényegében csak célozni kell, de van benne egy csavar. Négy táblán kell 3 lövést leadni, és pontokat gyűjteni. A SPACE billentyűt lenyomva kell tartani amíg célzol, és elengedni a lövéshez. A célkereszt folyamatosan remeg és izeg-mozog, de az iránygombokkal azért lehet korrigálni. Minden táblára megszabott idő áll rendelkezésre, és ha elfogy, a többi lövést nem adhatod le.
Magasugrás (High Jump)
Nekifutás, és jól időzített ugrás. Futás szokás szerint az ENTER püfölésével, ugrás SPACE. Arra kell ügyelni, hogy időben engedd el a SPACE-t, különben a sportoló leveri a rudat. Tehát ehhez egy kicsit összetettebb mozgás koordináció szükségeltetik.
A rúd magasságát te döntöd el. Érdemes a legalacsonyabb pozíción kezdeni, és a sikeres ugrások alkalmával növelni a magasságot. 3 próbálkozás áll rendelkezésedre, de ha sikerül egy ugrás, és növeled a magasságot, újra 3 próbálkozásod lesz. Ugyanez vonatkozik a rúdugrásra is.
Kajakozás (Kayak)
Egy kanyargós pályán kell egyszemélyes kajakkal végigmenni. A pályán szlalomban kell végighaladni póznák között. A víz erősen hullámzik, ami megnehezíti mind az irányítást, mind a láthatóságot. Csak az iránygombok szolgálnak az irányításra. Ha a pálya falának ütközöl a kajak felborul és vége a próbálkozásnak. Minden kihagyott pózna súlyos büntetőidővel jár.
Gerelyhajítás (Javelin)
Ez egy picit nagyobb koncentrációt igényel. A nekifutás természetesen a jól bevált ENTER nyomkodással működik, ügyelve, hogy ne fussunk ki a pálya végén mert akkor a próbálkozás érvénytelen lesz. A gerely elhajítása a SPACE-el történik, de nyomva kell tartani egy ideig, ezzel lehet a dobás szögét belőni. Tehát a gyorsaság, és dobás szögének megfelelő aránya a siker záloga. 3 dobásunk van, és a legjobb dobást veszik figyelembe az eredményhirdetéshez.
Rúdugrás (Pole Vault)
Hasonlóan kell irányítani mint a magasugrást. Nekifutás ENTER-el, majd a rúdat a földhöz kell érinteni a SPACE-el a pálya végén. A SPACE-t akkor kell felengedni, ha azt szeretnénk hogy a sportoló elengedje a rudat. Rengeteg gyakorlásra van szükség, mire ráérez az ember, de ennek ellenére úgy gondolom csak közepesen nehéz. Sokkal nehezebb az ENTER püföléssel felgyorsulni, hiszen minél gyorsabbak vagyunk a rúd lehelyezésekor, annál nagyobbat lehet ugrani!
A rúd magasságát te döntöd el. Érdemes a legalacsonyabb pozíción kezdeni, és a sikeres ugrások alkalmával növelni a magasságot. 3 próbálkozás áll rendelkezésedre, de ha sikerül egy ugrás, és növeled a magasságot, újra 3 próbálkozásod lesz. Ugyanez vonatkozik a magasugrásra is.