A Commodore 64 még nem volt felvértezve a manapság alapnak tekintett grafikus felhasználói felülettel. A gép erőforrásai annyit tettek lehetővé, hogy egy BASIC program forrását tárolja, előhívja, módosítja és ne adj isten értelmezze és futtassa. Kézenfekvő és okos megoldás volt, hogy néhány extra C64 specifikus BASIC bővítő parancsot írtak ezekre a feladatokra, így a Microsoftól licenszelt BASIC 2.0 egyben operációs rendszerként is funkcionált.
Ebben a cikkben azoknak kívánok segítő kezet nyújtani, akik nem kívánnak elmerülni a ciklusok és változók világában, épp hogy csak el akarják indítani kedvenc játékukat!
Minden esetben olvasd el a játék vagy applikáció használati kézikönyvét. Ha már nincs meg, akkor keress rá interneten. Erre az érára az volt a jellemző, hogy a programok elindításához szükséges parancsot/parancsokat a kézikönyvben, a magnó kazettán, floppy lemezen vagy a dobozon tüntették fel. Ha tényleg abszolút nem találsz erre vonatkozó információt, akkor - igazából mindenképp - olvass tovább.
Magnókazetta
A legtöbb lemezen, kazettán tipikusan egy játék szokott lenni. A fájlok közül az első futtatható állományt kell betölteni majd ha ez megvolt, futtatni. Tehát ez egy egyszerű két lépéses folyamat. A LOAD parancsnak 3 paramétert (átadott információt) lehet megadni. Ebből csak az első a kötelező a többi elhagyható. A LOAD megpróbálja kitalálni a hiányzó információkat.
A fenti két parancs így ebben a formában a kazettán fogja majd keresni a programot. Tehát meg fog jelenni egy üzenet hogy nyomd le a magnón a lejátszás gombot. Tegyél így, majd várj.
A következők egyike fog történni:
- Egy idő után egy üzenet jelzi hogy megvan a program (FOUND), majd elindul a betöltés. Ha minden sikeres volt megjelenik a híres READY. üzenet.
- Végigpörög a kazetta de sehol sincs program (*), vagy a megnevezett program.
- Ha hibás adatok vannak egy programban attól még az be lesz töltve de nem valószínű hogy működni fog.
- Ha hiányos egy program vagy érvénytelen az adatfolyam akkor nem lesz betöltve és hibaüzenet jelenik meg. Ez azért van, mert a fájlok egyrészt kétszer vannak lementve kazettára és ha a kettő adatfolyam nem stimmel akkor a C64 hibásnak fogja titulálni.
- Másik hibaforrás ha hiányzik a második adatfolyam végén az ellenőrző kód. Ez a kód a teljes fájl egy rövid, néhány karakteres kódolt összefoglalása. Betöltés után a fájlból a C64 készít egy ugyanolyan formátumú kódot, és összeveti a kazettán lévővel. Ha nem stimmelnek akkor - szinte biztos - hibás a fájl.
Floppy lemez
A floppyról lényegesen gyorsabb a betöltés, de nyílván mai szemmel ez is lassúnak tűnhet. A floppy melletti további érvek a jobb kezelhetőség, nagyobb tárhely és hosszabb élettartam.
Ha sok fájl jelenik meg a lista tetején lévők eltűnnek, a kiírást a CTRL billentyűvel tudod lassítani. A kírás megállítható/elindítható a RUN/STOP billentyűvel. Fontos, hogy a listáztatás után, még mielőtt betölténel egy programot a LOAD paranccsal, töröld a listát a memóriából. Tehát egy tipikus helyzet így festhet:
Gyakori problémák és megoldások
Ha úgy tűnik korrekt a program és is töltődik de nem indul el, próbálj minden nem alapvető csatlakoztatott eszközt kihúzni. Csak a joystick, monitor/tv, tápegység maradjon nyílván. Ha így se sikerül, maradjon ez az alap eszközkészlet, de indítsd újra a gépet és próbálkozz újra. Ha C-128 gépet használsz vedd figyelembe hogy azt kétféle módban lehet indítani (indításkor tartsd lenyomva a Commodore billentyűt hogy a C64 módban induljon a gép). Szoftveresen a GO64 parancsal lehet módot váltani. Előfordulhat még, hogy a floppyt kicsit (óvatosan) beljebb kell tolni, miután rázártad a kallantyút.
Ha ezek után se indul egy program az indulás után ellenőrizd az üdvözlő sorokat legfelül:
64K RAM SYSTEM 38911 BASIC BYTES FREE
Ha nem ezt látod akkor tönkrement egy vagy több memória chip a gépben, és így már nincs elengedő memória a program betöltéséhez.
Ha úgy érzed a lemezmeghajtó hibás, előfordulhat hogy még nincs veszve minden. Próbáld kihúzni a tápkábelt majd visszadugni. Tedd a lehető legtávolabb a TV-től és/vagy más elekronikai eszköztől, hogy minimalizált a mágneses terek zavarát. Ez a probléma tipikusan régi CRT típusú TV-k esetén fordulhat elő, de nem kizárólag.
Ha a lemezmeghajtó felpörög, de furcsa hangokat ad ki hosszú időn keresztül a töltés ideje alatt akkor mechanikus probléma van az olvasófejjel. Ha a töltés el se indul, és a "DEVICE NOT PRESENT" üzenet jelenik meg akkor a probléma elektronikus eredetű.
Ha a lemezmeghajtón a piros fény gyors egymásutánban többször felvillan akkor a lemezről nem lehet olvasni, vagy az olvasófej pozícionálásval van gond. Ha a lemezen lévő program egy másik gépen ki tudod próbálni és tökéletesen betöltődik és lefut, akkor megpróbálhatod az alábbi trükköt - a siker nem garantált:
Ne legyen lemez a meghajtóban.
Várj amíg abbamarad a berregés (az olvasó alaphelyzetbe próbálja pozícionálni magát), majd tedd be a lemezt és próbáld betölteni az ominózus programot.
Természetesen a fenti cikkben bemutatott parancsokra akkor is szükséged lesz ha PC-n emulátor programot kívánsz használni. Nyílván ilyen esetben fizikai problémáid sosem lesznek, azonban ha a szoftver mentés hibás hasonló jelenségekkel és hibaüzenetekkel fogsz találkozni.
Sok sikert, ugye hogy nem is olyan nehéz? Vagy mégis?