Ennek a játéknak igen érdekes az életútja. A Commander Keen sorozat tulajdonképpen kétszer 3 egymást követő epizódból áll. A játékot a ma már nagyon is ismert és meghatározó játékfejlesztő cég az id Software készítette DOS-ra 1990-ben. Az akkori PC-k még elég gyengén szerepeltek a játékok igényeihez képest. Főleg a grafikai megjelenítésre gondolok, ez az első DOS játék ami a Nintendo által előszeretettel alkalmazott ún. parallax-scrolling technikát alkalmazza. Ez annyit tesz, hogy a játék főhőse Billy Blaze a pályákon szabadon mozoghat, a háttér és a pályaelemek szépen csúsznak a háttérben.
A játék motorját a programozó tehetség John D. Carmack egyedül realizálta, a maréknyi ID Software csapata mindössze pár fős volt ekkoriban még. A játék történetét és a világot Tom Hall tervezte. Később Tom elhagyta az id Software-t közös megállapodással, és hamarosan a Rise of the Triad cimű - sikeresnek mondható - játék dizájnere lett. Érdekesség: A ROTT-hoz a Wolf3D motorját licenszelték. Tom "elküldése" amiatt történt, hogy a DOOM tervezésénél (ami már 3D-s játék) unalmas történetet és pályaterveket készített. Ehhez képest az id sokkal pörgősebb játékot akart.
A játékot az Apogee Software adta ki, egy akkor már befutott DOS shareware kiadó. Nagyon helyesen az id is megérezte, hogy a shareware (részben az internet térhódítása, és a még mindig aktív BBS használat által) bombaként fog robbanni. A lényege, hogy a játék kisebb pályákra épül, így könnyen meg lehet osztani az első párat ingyen. Ha tetszett a játék, akkor pedig meg tudod rendelni a teljes verziót - jutányos áron.
Eszembe jut mekkora sikere volt a kórházas témát feldolgozó TV sorozatoknak a 90-es évek folyamán (pl. Vészhelyzet). Újabban pedig "továbbfejlesztett" kiadásukat élik ezek a sorozatok (pl. Dr. House). És erről egy játék élmény, a Bullfrog által fejlesztett Theme Hospital jut az eszembe. 1997-et írtunk, és megjelent a Bullfrog egyik legkifinomultabb, és humorosabb, stratégiai játéka. Nem törzsgyökeres DOS játék, mert Windows-ra is megjelent, de mégis ide sorolom, hiszen a DOS éra egyik utolsó nagy durranása.
A humor fontos része a játéknak, a karakterek animációja, és a kezelési módok mind nagyon viccesek. Ennek ellenére, a játék vérbeli stratégia, sok-sok menedzselni való aprósággal! Az izometrikus, előre renderelt 3D grafika, és az abszolút győztes MIDI zene még tovább növelte a játékélményt.
Talán sok olvasó számára nem is kell bemutatni ezt a játékot. Olyannyira klasszikus, elismert és addiktív játék, hogy csak az válthat igazi retro játékossá, aki képben van vele kapcsolatban.
A játék stílusát tekintve, képernyőkre osztott platform játék. Azonban, túlmutat a SNES éra hasonló játékain, hiszen a pályák saját kis ökoszisztémával rendelkeznek. Mit értek ez alatt? A kaland során pályákat kell teljesíteni, eljutni a bejárattól a kijáratig - sokszor a kettő ugyanazon a képernyőn van, masszív fallal elválasztva, csak hogy bosszantson! :)
De, a pályákon rengeteg veszély leselkedik rád, és sokszor igen komolyan megkomponált feladványokat is meg kell oldani. Ellenfeleid a torony őrei is, akikkel heves kard viadalokat kell lebonyolítani :)
Nagyon kidolgozott, mind a grafika, a hang és zene, történet. Nem véletlen, hogy ma már "franchise"-ként tekinthetünk rá. Az első, eredeti változat 1990-ben jelent meg. A második részt is, még maga a kitalálója Jordan Mechener írta szintén, de később a sorozat 3D motort, és új epizódokat kínált a megszállott játékosoknak. Egyébiránt, nem Jordan ötlete volt feléleszteni a sorozatot. Ő a saját, testvérével közösen alapított, Broderbund nevű cégben kezdte el fejleszteni a játékot. Végül a nagyközönség 1989 Október 3.-án telepíthette először (xcopy A:\*.* C:\games\prince\) a játékot. Eredetileg Apple II-re jelent meg, de a nagy sikert látván hamar PC-re is portolták. Később felújított, 256 színt felvonultató változat is készült belőle. Erre talán többen emlékezhetnek, mint az első egyszerűbb változatra.
Sőt, 1994-ben megjelent egy 4D Prince of Persia címen futó nem hivatalos verzió is, azzal a különbséggel, hogy a pályák teljesen különböznek az eredetitől, és sokkal nehezebbek. A merészebb egyének még pályaszerkesztőt is letölthetnek a készítők honlapjáról. Ha jól tudom Java alapú, és igen komoly.
Tarts velem erre a - kihagyhatatlan - kalandra, az eredeti 1990-es verzió és a Pop 4D letölthető a cikk végén!
Ez a játék a DOS korszak gyöngyszeme - majdnem tökéletes! Chris Sawyer nevét - remélhetőleg - nem kell bemutatni, nevéhez a stratégia, management, és építkezős játékok fejlesztése kapcsolódik. Az eredeti verzió címe Transport Tycoon volt, majd azt követte egy feljavított Deluxe változat is. A mai napig jelennek meg független, főleg windows-ra szánt adaptációk is. A játék címe magyarul így hangzana: Közlekedés Mágnás.
Sok tényező összességétől válik lenyűgözővé a játék. A zenei aláfestés, ami alkalmazkodik az aktuális korhoz, óriási térkép amin városok, gyárak, óceánok, erdőségek stb.. vannak, mind arra várva, hogy elindítsd saját közlekedési vállalkozásod. Ehhez mind a vízen, földön és levegőben rendelkezésedre állnak járművek! Négyféle egyedi táj, eltérő növényzettel, épületekkel, úttal, és persze a közlekedési járművek kínálatát tekintve.
A játék térképekre épül, és mindegyikben más a küldetésed. Előfordulhat, hogy össze kell majd gyűjtened valamennyi pénzt, vagy le kell szállítani utasokat például. Sőt, ha elég jó vagy már, AI ellenfelekkel is lehet játszani, minden cégnek más egyedi színe van. Mivel a játék örökölte a méltán népszerű "RollerCoaster Tycoon" motorját, a siker garantált.
És voila, megint egy játék amelyik megengedi neked, hogy saját térképet hozz létre, egy beépített szerkesztő programmal!
Ennek a játéknak a hivatalos folytatása, és egyben a legjobb verziója, a "Locomotion", mely már teljesen Windows natív, és Chris Sawyer assembly nyelven írta - kivéve a windows user interface egyes részeit. Az AI, grafika fényéveket fejlődött!
Letöltési link a cikk végén!
A két részből álló játéksorozatot a The Software Toolworks készítette, és publikálta. Az első részt 1988-ban, a DOS EGA grafikai üzemmódjára. Az első játék szoftver volt, ami megpróbálta a valós kórházi élet, és egy doktor munkáját szimulálni. Később ez a műfaj sokáig eltűnt, és csak az utóbbi időben éledt újra a Nintendo DS-re (és később Wii-re) megjelent Trauma Center alakjában.
A játékban egy hasi sebész (vigyázat laikus vagyok :) bőrébe kell bújni, egy elképzelt kórház, a Toolworks General falai közt. A betegeket először diagnosztizálni kell, és eldönteni milyen kezelést kell alkalmazni. Az első játék amiben műteni lehet!
A második részt 1990-ban adták ki, címe "Life & Death II: The Brain" volt. Valamivel realisztikusabb orvosi szimulációt biztosított, és a főszereplő már egy idegsebész volt.
Megjegyzés: A cikkben található képek sok esetben a grafikailag jobb, Amiga gépes változatot mutatják! A Software Toolworks jogi utódja a The Learning Company. A játék külső szerverről letölthető a cikk végén!