A Turrican egy 1989-es sci-fi lövöldözős platform videojáték. Manfred Trenz tervezte meg, és a Rainbow Arts közreműködésével lett fejlesztve először Commodore 64 gépre. Ezt követte az Amiga, CPC, ZX-Spectrum, MegaDrive, TurboGrafx-16 és GameBoy port. Manfred a Turrican-t egyszemélyes projektként kezdte, a koncepciót, karakter animációkat de még a programozást is saját maga vitte véghez.

A játék folytatása a Turrican II, nem sokkal később, 1991-ben jelent meg, hiszen az első rész is népszerű volt a Commodore játékosok körében. Ne felejtsük el, hogy addigra már a C64 se volt új, nagy volt a konkurencia (pl. Sega, Nintendo), mégis az ilyen jól sikerült játékok meghosszabbították a C64 életciklusát. Nem túlzás azt állítani, hogy a Turrican erősen feszegette a C64 teljesítőképességét!

Videó végigjátszás a cikk végén!

Történet

A jövőben, amikor az emberek már bolygókat kezdtek kolonizálni a Földhöz közelebbi galaxisokban, volt egy Alterra nevű kolónia. Az Alterrát egy ún. MORGUL ökoszisztéma generáló hálózattal népesítették be, de lakhatatlanná vált egy katasztrófa miatt. A földindulás megzavarta a MORGUL működését, és ellenséges, veszélyes létformák jöttek létre. Természetesen az emberiség megpróbált többször is visszatérni az Alterra kolóniára és átvenni a hatalmat, ám a próbálkozások kudarcot vallottak. Végül egy genetikailag módosított, mutáns harcost küldtek a kolóniára a Turrican-t. Arra programozták be, hogy nagy ellenséges hordákkal harcoljon meg, és visszahódítson egész bolygókat...

A játék során tehát a Turrican harcost kell irányítani, és az Alterra bolygón kell rendet teremteni. Végül pedig legyőzni a MORGUL három legerősebb teremtményét.

Játékmenet

A Turrican a platform játékokban megszokott módon mozoghat a pályákon, mivel szuper harcos ezért elég nagyokat tud ugrani. Rengeteg fegyver áll a rendelkezésére, és a legtöbbel 8 irányban lehet lőni. A kezdő fegyver csak egy sugarat lő ki minden joystick gomb lenyomáskor. Ezen felül van még egy olyan alapfegyver ami egy közepes hatótávolságú sugárnyalábot lő ki folyamatosan. Vannak speciális rejtett pályaelemek (kockák), amiket ha a sugárnyalábbal meglövöd, akkor bónusz életek, és fegyver fejlesztések potyognak ki belőle. Ezeket felszedve fejleszthető az első fegyver.

Ezen kívül a Turrican átváltozhat "morph" módba. Ilyenkor egy kis gömb lesz belőle, ami nagyon gyorsan pörög a talajon egy irányban halad. Ilyen formában is lehet irányítani, és minden ellenfelet megsemmisít az útjában.

Az ellenségek eléggé változatosak, és sok van belőlük. Némelyik mutáns állat (pl. denevér), vagy épp mechanikus kinézetű. Nekem nagyon tetszik, hogy mindegyik másképp viselkedik és támad. A pályákon aránylag kiegyensúlyozva vannak elhelyezve, de sok szakaszon előfordul hogy nagy túlerőt képviselnek. Ennek ellenére, a könnyű és normál fokozatosan se túl nehéz a játék.

A játék során 3 próbálkozásod van. Ha elfogy a Turrican energiája, veszítesz egyet, de nem kell újrakezdeni a pályát a legelejéről. Ez akkor is így van ha egy szakadékba esel. A Turrican újratermelődik és amíg villog nem tudják megtámadni. Az ellenségek legyőzése után, és a bónuszokért pontokat is lehet gyűjteni.

Külön ki szeretném emelni, az elsőrangú hang effekteket, és az intro képernyő zenei aláfestését. Látszik, hogy Manfred mindent elkövetett, hogy a Commodore 64-ből a legtöbbet kihozza.

Pályák

A pályák óriásiak, és részletesen ki vannak dolgozva, mind grafikailag és játékmenet szempontjából. A háttér ugyan nem olyan részletes, de nekem tetszett, hogy néha a színe megváltozik, pl. a barlangokban feketére vált. Ez a váltás szép fokozatos színátmenet, és rádob a hangulatra. Az előtérben lévő pályaelemek a C64 legjobb grafikai módját használja. A relatíve kevés szín ellenére, igazi mester pixel munka!

Szerencsére a játékosra van bízva, hogy milyen stratégiát választ a pályák végig viteléhez. Követheted a legrövidebb utat a kijáratig, vagy alternatív útvonalakat jársz be - például pont gyűjtés céljából. Tehát nincsenek ellenőrző pontok. Ráadásul rengeteg titkos hely is van.

Bizonyos pályák végén főellenségek is vannak. Ezeken a helyeken nem lehet a képernyőn kívülre menni. Általában mindig van valami trükk amivel gyorsan végezni lehet velük, pl. egy magaslat ahol nehezen tud meglőni, vagy csak az hogy ráugrasz az ellenfél fegyverére és vadul lövöd (némelyik sokkal nagyobb mint a Turrican) :)

Érdekességek

  • A folytatás után, a THQ kiadó menedzselésével nekiláttak egy Turrican 3D fejlesztésének, ami már három dimenziós grafikát használt volna. PC-re és Dreamcast konzolra szánták. A THQ elég hamar leállította a fejlesztést sajnos. Manfred Trenz úgy nyilatkozott, hogy a projekt túlságosan profit orientált volt és ez okozta a vesztét. Ebből is az látszik, hogy a jó ötletek  és kreativitás fontosabbak, mint a kiadók által diktált profit orientált játékfejlesztés.
  • A Hurrican egy freeware hobbi fejlesztők által írt adaptáció Windowsra, ami 2007-ben jelent meg. Saját tapasztalatom szerint hű az elődjéhez, sőt még apróbb fejlesztések is vannak benne. Grafikailag természetesen sokkal jobban néz ki. Az első néhány pálya erősen "hasonul" az eredetihez. :)

Videó


Kézikönyv

Ha nem jelenik meg helyesen: megnyitás külön lapon


Csalások

Futtasd az alábbi BASIC parancsokat a játék indítása előtt (tehát a LOAD után, de RUN előtt):

Hatás Parancs
Végtelen energia POKE 16347, 189
Végtelen Gyroscope POKE 4133, 173
Végtelen élet POKE 15985, 96
Végtelen idő POKE 2991, 173
Végtelen fegyver POKE 16365, 0