Az Impossible Mission egy eredendően platform játék, ám ügyesen épít be a stílusba stratégiai elemeket. Ezek az új játékmenetbeli változtatások később felbukkannak más címekben is, sőt általánossá válnak a platform műfajban. Az Epyx kiadó egyik legütősebb Commodore játéka volt, 1984-ben jelent meg.

Sikere miatt 1988-ban jött ki a folytatása, amit a magyar illetőségű Novotrade fejlesztett! A Novotrade-et 1983-ban Magyarországon alapították, de jelenleg Palo Alto-ban van a székhelyük. Habár a cég mai napig létezik (átnevezték Appaloosa Interactive-ra), helyzetükről nincsenek hírek. Főleg konzolokra írtak játékokat a 80-as, 90-es években.

A két epizódot ugyanebben a cikkben mutatom be, hiszen nagyon hasonlóak, a második rész többnyire "csak" a grafikát fejlesztette tovább.

Végigjátszás videók (I. és II. rész) a cikk végén!

Történet

A főhős egy névtelen titkos ügynök, akinek az a küldetése, hogy megállítsa a gonosz Elvin Atombender professzort, hiszen újabban a titkosszolgálati számítógépek feltörésén munkálkodik. Akár egy titkosügynökös filmben, a gonosszal az erődítményében kell leszámolni, ami persze neki kedvez.

A cél elfogni Elvin-t aki az irányítóteremben bujkál. Ehhez persze be kell oda jutni, ám jelszó nélkül ez aligha fog sikerülni. A jelszó egyes részeit (betűit) fel kell kutatni tehát az erődítmény szobáiban, majd helyes sorrendbe rakni őket. A jelszó darabokat a szobákban lévő berendezési tárgyak rejtik, amiket át kell kutatni.

A berendezések a jelszó töredékeken kívül speciális lehetőségeket is rejtenek, amiket bizonyos szobákban megtalálható számítógépen lehet aktiválni. Ezekkel például meg lehet állítani a lifteket, vagy rövid időre kikapcsolni az ellenséges robotokat stb.

Játékmenet

A játék során két nézet váltakozik. Van egy nagy folyosó nézet, amiben két lift is van. Innen nyílnak az erődítmény szobái, amikbe belépve egy külön kis ökoszisztéma fogad bennünket.

A szobákban általában néhány ellenséges robot, egy számítógép terminál, liftek, és különböző berendezési tárgyak vannak. Ha a szoba alja nyitott, és oda leesik a titkos ügynök egy digitalizált emberi sikoly hallható, de ettől függetlenül lehet folytatni a játékot. Apropó a játék több digitalizált hangot is felvonultat, rögtön a játék intro képernyőjén Elvin egy rövid mondata szerepel, vagy például győzelem esetén egy női hang mondja be hogy "a küldetés teljesítve, gratulálok!".

A titkosügynök csak mozogni, ugrani és keresni tud. Az ugrás kicsit vicces, mivel mindig szaltózik - ám felettébb hatásos :) A kereséshez elég egy berendezés elé állni, és a tűz gombot nyomni. Néhány liftet az ügynök is irányíthat, a joystick fel/le mozgatásával. Ezen felül persze ne feledkezzünk meg a számítógép terminálról, amivel amivel az összegyűjtött extrákat lehet aktiválni: robotok leállítása, összes lift irányíthatósága stb!

Ellenségek

Az első részben csak kétféle ellenség van, az egyik a robot, ami egy rövid hatótávolságú halálsugarat lő ki. Mindegyik robot másképp van beprogramozva, van amelyik egy helyben áll, van amelyik mozog, vagy akár egy komplexebb útvonalon jár-kel. A lényeg hogy ártani akarnak a főhősnek, lelökni őt, rálőni. Ahogy említettem minden játékban más robotok vannak a szobákban, így tehát ami egyszer könnyű volt lehet hogy legközelebb sokkal nehezebb lesz. A másik eredeti ellenség egy óriási elektromos labda, ami állandóan megpróbálja követni - és sokkolni - a játékost.

Cél

A játék időre megy: 6 játékbeli óra áll rendelkezésre hogy megtaláld a jelszó összes - pontosan 36 - darabját. Minden alkalommal, ha a robotok legyőzik a játékost, vagy leesik egy szobában 10 perc levonásra kerül az időkeretből. Ráadásul a darabokat négyesével kell összerakni (4x4 így jön ki a 36), hogy egy óriási puzzle álljon össze belőlük. Ehhez előre tervezésre van szükség, és/vagy a darabok tükrözésére (ez viszont csak limitáltan áll rendelkezésre). A kirakós végül egy 9 betűs jelszót ad ki, amivel be lehet jutni Elvin Atombender-hez az irányítóterembe.

Összegzés

A gáma nagyon jó kritikát és értékelést kapott a maga idejében, nem csak a Commodore 64, de a többi port is. Zenét ugyan nem kapunk, de digitalizált hangokat és részletesen kidolgozott grafikát igen (a második részben a szobák már izometrikus ábrázolásúak!). A szobák véletlenszerű generálása nagyban növeli az újrajátszhatóságot. A játék kis stratégiát is igényel, az ügyességen felül.

Nekem a második rész eredetiben, magnókazettán van meg és nem válnék meg tőle. Még a végéig egyszer el kell vinnem, hiszen eddig még nem sikerült - no, ennyire azért csak nem lehetetlen a küldetés :)


Videó


Kézikönyv

Ha nem jelenik meg helyesen: megnyitás külön lapon


Csalások

Csalás mód

Futtasd az alábbi BASIC parancsokat a játék indítása előtt (tehát a LOAD után, de RUN előtt):

POKE 26831, 169

Nincsenek ellenfelek

POKE 27028, 0
POKE 31005, 12
POKE 21006, 221