Kezdetben vala, amikor még luxusnak számított az otthoni videojáték, sok fiatal játéktermekbe, éttermekbe vagy akár kocsmákba járt, hogy az ottani arcade masinákon kapcsolódhasson ki, és persze hogy újabb rekordokat döntsön meg a gépen - három betűs névjegyét hagyva benne. Ahogy a videojáték ipar elkezdte kinőni magát, megjelent az igény rá, hogy a fanatikusok otthon is élvezhessék ezeket a játékokat.

A Williams Inc. 1982-ben dobta piacra a Defender című játékot, már az Atari 5200 - akkoriban újnak számító - otthoni gépére. A játék valójában egy már létező műfajt képviselt az ún. "horizontal shooter", de új (nem lineáris) elemeket is vittek a játékmenetbe. Három féle nehézségi fokon kellett felvenni a harcot az űr kevésbé barátságos népeivel, egy jól felfegyverzett űrhajó manőverezésével. Lássuk mit kell tudni erről a korai 8bites, klasszikus alkotásról.

Történet

Egy távoli naprendszerben élő űrlények rajzanak a Humanis bolygó felé, hogy elrabolják az ott élő Humanoid nép tagjait. Mutációt idéznek elő a Humanoid genomban, hogy jól beilleszkedjenek az űrlény hadosztályba. A céljuk, hogy az összes Humanoidot átalakítsák, mielőtt megsemmisítenék a teljes bolygót.

Ehhez először elárasztják a planéta fontosabb városait űrhajókkal, ahol elrabolják az ott élőket. Ez után, a támadás felerősödik, a legkülönfélébb bombázó és támadó űrhajók terrorizálnak az égbolt felől. És amikor a legkevésbé számítanál rá, egy halálos zászlóshajó ütközik az űrhajódnak, ami darabokra szedi...

Küldetés

Mint a Defender űrhajó kapitánya, a küldetésed hogy elpusztítsd a betolakodó űrlényeket és megmentsd a Humanoidokat. Amikor a Humanoidokat megpróbálják elrabolni, le kell szedned az ellenséges hajót (Lander), és a zuhanó Humanoidokat el kell kapnod, hogy biztonságosan vissza vidd őket a városba.

Védelmi stratégia

A Defender űrhajó fel van szerelve egy nagy hatótávolságú pásztázó berendezéssel, ami lehetővé teszi számodra a megkeresni-és-elpusztítani taktikát. A Defender végzetes rakétát lő ki egy gombnyomásodra. Két menekülési lehetőséged is van, mint utolsó lehetőség: hipertér és intelligens bombák. A hipertér átmenetileg megnyit egy időkaput amin ha átmész, nincs kizárva, hogy egy még veszélyesebb szituációba kerülsz. Az intelligens bombák képesek elpusztítani az összes ellenséget látótávolságon belül.

Játékmenet

A játék célja, hogy elpusztítsd az ellenséges űrlényeket, mielőtt azok átváltoztatnák az összes Humanoidot. Pontot lehet gyűjteni minden leszedett űrhajóért, és megmentett humanoidért. Próbáld meg nem lelőni a humanoidokat, és akkor bónusz pontokat is szerezhetsz minden támadási hullám végén. Az egyjátékos módban az egyre magasabb pont megszerzése a cél. Kétjátékos módban az nyer, aki több pontot tud összegyűjteni. A játék akkor ér véget ha az összes Defendert elveszíted.

A játék során három Defendert, és három intelligens bomba áll rendelkezésedre. Ha a Defender ütközik egy ellenséges hajóval vagy bombával az felrobban.

Az űrlények hullámokban támadnak, minden egyes újabb hullám egyre intenzívebb - nehezebb. Akkor kezdődik az új hullám, ha már az összes ellenséges hajót elimináltad az aktuális hullámból. A hullám végén a képernyő közepén megjelenik mennyi pontot gyűjtöttél, valamint a bónusz pontok száma is.

Ellenséges űrhajók

  • Lander
    • Először ezekkel fogsz találkozni. Városokat keresnek, hogy Humanoidokat lopjanak és mutálják őket.
  • Bomber
    • Aknákat telepítenek, hogy csapdába csaljanak. Az aknákat nem lehet lövéssel semlegesíteni!
  • Swarmer
    • A Podokban tárolják a Swarmereket. Akkor jönnek elő, ha egy Pod-ot kiiktatsz. Nagyon közelről követnek téged, jobb ha hamar végzel velük.
  • Baiter
    • Általában a támadási hullám végén jelennek meg. Nagy darab űrszekerek, gyorsan lőnek és mozognak. Gyorsabbak a Defendernél!
  • Mutant
    • A mutánsok tulajdonképpen ex Humanoidok akiket már sikerül átalakítania az ellenségnek. Nagyon veszélyesek. Ha minden Humanoidot sikerül átalakítaniuk felrobbantják a bolygót.
  • Pod
    • A legnagyobb mind közül, az anyahajó. Ha sikerül elpusztítanod, 5-7 Swarmer hagyja el.

A pásztázó

A képernyő fenti, középső részén láthatod. Olyan mint egy radar, amin az űrlények támadásait látod, a közeli és távoli részeken. Ezen felül infót ad arról, hogy:

  • Hány űrlény közeled, milyen típusúak és hol vannak pontosan.
  • Hol van éppen Humanoid rablás.
  • Hány Humanoid van még a városokban, és merre találhatóak.

Összegzés

A játék korához, és a gép limitációihoz képest nagyon szépen ki van dolgozva. Látszik, hogy valami előremutató koncepciót akartak megvalósítani. A leírásban nem mentem bele túlságosan a részletekbe, például a pontozásba, a fegyverek és játékmenet bemutatása is érintőleges.

A grafika sokkal szebb mint egy Atari 2600-as játék, de még az 5200-as játékok között is kiemelkedő. A pásztázó nagyon jó ötlet!

Ha retro játékosnak érzed magad, még ma kipróbálod/újrajátszod. pont. :)


Videó