Az utóbbi időben megjelent pár olyan port és remake amivel sokkal könnyebbé vált kedvelt retro játékainkat leporolni és újraélni.

A port egy olyan program ami az eredeti forráskód alapján, annak kibővítésével, frissítésével, adott esetben továbbfejlesztésével teszi lehetővé, hogy modern számítógépeken és operációs rendszereken legyen futtatható egy-egy korábbi játékprogram. Egy ilyet fogok bemutatni, az ECWolf-ot. Ez a zsáner meghatározó FPS játék a Wolfenstein 3D portja.

A remake-ek közül kiemelkedik - számomra legalábbis - a Daggerfall Unity és az OpenMW. De ezekről majd a későbbiekben fogok írni.

A cikkben bemutatom az ECWolf-ot, hogyan kell letölteni és beállítani hogy olyan népszerű modokat tudj kipróbálni mint például a Coffee Break, ami túlmutat az eredeti játék képességein. Készülj fel egy teljesen újszerű Wolf 3D élményre.

Történet

Az ECWolf története messzire nyúl vissza. A port a Wolf4SDL port leágazása, ami pedig az eredeti Wolf3D C nyelvű forráskódjára épül, amit az id software vezető fejlesztője John Carmack tett közzé. Az évek során az ECWolf egy igen kifejlett változata lett az erdeti játéknak mind technikai oldalról, és kompatibilitást tekintve: a megfelelő adatfájlok birtokában képes futtatni a Wolfenstein 3D, Spear of Destiny, Super 3D Noah's Ark játékokat teljes terjedelmében.

Technikai oldalról egy modern port, nincs szükség emulátorra vagy egyéb buherálásra. Bár a grafikai és egyéb megoldások (raycasting, textúrák, AI stb) mind az eredeti kód alapján működnek, az ECWolf rögtön az SDL és Adlib emuláción keresztül a modern gépekre és operációs rendszerekre apellál.

Ugyanaz vagy több is netán?

Többet tud mint az eredeti játék! Természetesen mindezt úgy hogy nem változtat semmin kardinális módon. Az újítások opcionálisak, és beleolvadnak az eredeti játék kinézetébe, az élménybe. Elfut Window, Mac OS X és Linux alapú rendszereken is. Ennek kiváltképp örülök, mert már évek óta Linux Mintet használok szinte minden gépemen.

Például az irányítást jobban testre lehet szabni, a gombkiosztást, és egeret. Az egérrel való mozgás, valamint a billentyű + egér végre úgy viselkedik ahogy az elvárható. Igazán óriási élmény újrajátszani ezt a klasszikust úgy ahogy még eddig sosem tudtuk.

Grafikát tekintve minden a régi az erdeti adatfájlokkal, azonban lehet felbontást választani (klassziktól egészen a 4K és más elvetemült módokig); lehet ablakosan vagy teljesképernyősen játszani.

De a legjobb hogy tökéletesen futnak rajta a haladó szintű modok! Tehát azok amik túlmutatnak a pálya csomagokon. Azok is jópofák természetesen, de az új fegyvereket, ellenfeleket, áttetsző falakat, csapdákat, kapcsolókat stb. tartalmazó modok nagymértékben fel tudják dobni a Wolf3D jellegű játékmenetet.

A port még egy térképet (automap) is ad, ami kiváltképp modok esetében lehet hasznos. Alapból nincs beállítva billentyű az automap be/ki kapcsoláshoz, ezért a menüben állítsd be először.

Letöltés

Window és Mac OS X esetén mindössze látogass el a hivatalos oldalra és töltsd le a lefordított játékra kész kiadást (lásd a logókat a letöltési link mellett).

Keresd el az eredeti játékot és másold be a .wl1 vagy .wl6 adatfájlokat az ECWolf mellé, majd futtasd a portot. A menüben állítsd be a felbontást, hangot és irányítást az ízlésednek megfelelően. Ennyi, egyszerű.

Linux

Linux binárist nem fordítanak a port karbantartói. Sebaj, elég egyszerűen le tudod fordítani te magad is. Töltsd le a forráskódot, a weboldalról. Telepítsd a gcc, make, cmake és libsdl-* kezdetű csomagokat (apt-get install ...)

Utána csinálj egy bash szkriptet, például build.sh névvel:

#!/bin/bash

rm -rf build
mkdir build
cd build

cmake ../ -DCMAKE_BUILD_TYPE=Release -DCMAKE_INSTALL_PREFIX=/home/gabor/Games/ecwolf-1.4.1/ecwolf-1.4.1-src/bin
make -j

Futtasd a szkriptet és a végén a ./bin/ könytárban lesz a kész program.

Ha ArchLinux-on van, akkor van egy pac csomag is amit könnyű telepíteni:
https://aur.archlinux.org/packages/ecwolf

Továbbá, ha nem akarsz fordítani, az általam előre lefordított verziót is letöltheted ha akarod. Görgess le az oldal aljára a letöltési oldalon.

Coffee Break Mod

Ez egy méltán népszerű mod, ami 20 új pályát (első két epizódot cseréli) vonultat fel. A pályák természetesen egyre nehezebbek, és fokozatosan új fegyvereket ad, és egyre brutálisabb ellenfelekkel tör borsot az orrod alá. A pályák szerintem igen jól ki vannak találva, mindegyik más és más de mégis követ egyfajta saját stílust, amivel kiemelkedik a sima textúra cserélős pályacsomagok közül.

Amikor azt mondom vannak benne új fegyverek arra kell gondolni, hogy mindegyik merőben más mint az eredetiek: saját töltényt használnak, más a töltési idejük, hatósugaruk stb. Kihasználja a mod az ECWolf "projectile" tehát a levegőben valóban láthatóan repülő töltények képességét is, lángszóró, rakétavető stb.

Különösen nehezebb fokozatokon a pályák elég nagy kihívást jelentenek. Van olyan ellenfél ami már néhány pálya után kvázi főellenség szintű. Az új fegyverek nélkül ezeket az ellenfeleket le se lehetne jóformán győzni. Tetszik ahogy a pályák építkeznek: már nem csak a kulcsok gyűjtése tűnik a legnagyobb kihívásnak, hanem hogy a megfelelő fegyverrel és tölténnyel rendelkezzünk és a taktikánk is tökéletes legyen.

Meglepő, hogy mennyire fel tudja a Wolf3D-t dobni néhány jól eltalált újítás. Nyílván a mod nem megy el addig mint a Rise of the Triad, de bizonyos értelemben, már nem sok választja el a kettőt abban hogy mennyire képes lekötni a játékost.

Letöltés:
https://www.moddb.com/mods/coffee-break-episode-1-castle-hasselhoff/downloads/coffee-break-episode-1-2

Másold a Coffee Break mod fájlokat a mappába ahol az ecwolf program is van. Utána a parancssorból a "file" segítségével tudod majd a modot futtatni: "ecwolf --file coffeebreak_12.pk3"

Én Linux-on a következő bash fájllal szoktam indítani:

#!/bin/bash

./ecwolf --file coffeebreak_12.pk3

Mint láthatod, az ECWolf képes modernebb adatfájlokból is betölteni dolgokat, jelen esetben pk3-ból. A pk3 lényegében egy zip fájl, akár bele is nézhetsz, ha kiváncsi vagy a mod készítés mivoltjára. :)

Spear of Destiny

A SOD egy hivatalos küldetés csomag volt a játékhoz, tehát az id software készítette. Az adatfájlok .sod kiterjesztésűek. Ha ezzel szertnél játszani, én a következőt javaslom: készíts egy saját mappát, másold be a .sod fájlokat, az ecwolf.exe-t és a az ecwolf.pk3-at. Hogy ne keveredjenek a mentésfájlok más verziókkal/modokkal, csinálj egy mappát például "save" névvel, majd add meg indításkor a "savedir" kapcsolóval. Tehát az indítás így néz ki (cseréld a mentés útvonalat):

ecwolf --data sod --savedir C:/games/spear/save